|
Reakce Liazu byla okamžitá:
-
Zavedení nového typu je nezbytné.
-
LT 230 není schopen sériové produkce.
-
Byly proto vytipovány realizovatelné změny ŠT 180 pro nový typ:
-
přeplňovaný motor s vhodnějším průběhem točivého momentu
-
nová spojka GFM 420
-
chlazení oleje v převodovce Praga 10P80
-
úprava v sestupné převodovce
-
změny v hydraulickém systému
-
dvě pracoviště řidiče (dva směry jízdy při práci)
-
Pracovní označení typu: LT 190.
Liaz si uvědomoval, že zavedením těchto změn se řeší pouze problémy s povinným hodnocením, ne potřeby traktoru. Vhledem k časovému tlaku bylo v Liazu zřízeno speciální pracoviště pro současnou stavbu 3 prototypů s termínem konce července 1985.
Zkoušky prototypů FORTIS, jak byl později nový typ nazván, byly naplánovány na rok 1986. Pro rozběh sériové produkce byly i nadále rozhodující potíže se zavedením výroby (technickou přípravou výroby) odlišných dílů od automobilové produkce.
Po řadě usilovných jednání došlo nakonec k vyjmutí traktoru ŠT 180 z povinného hodnocení, což znamenalo i konec vývoje typu FORTIS.
V sériové produkci tak zůstaly nadále pouze typy ŠT 180 a ŠT 180 N.
Ve vývoji LIAZ byla zařazena do plánu v roce 1986 jen tzv. malá modernizace pod označením ŠT 183 nebo ŠT 183 N, po vyjmutí z hodnocení přeznačena na ŠT 180 model ´87, v roce 1987 potom ještě i model ´90, který však již nebyl do sériové výroby zaveden.
Roční produkce traktorů přes všechny tyto peripetie v letech 1986 - 1990 znovu stoupla až na 400 ks. Ještě v roce 1991 bylo vyrobeno 20 traktorů a vyrobením posledních 50 traktorů v roce 1992 byla výroba traktorů ŠT 180 v Liazu ukončena.



|